علت ترشح نوک پستان چیست؟ انواع ترشحات پستان و درمان آن ها

ترشحات نوک پستان یک مشکل غیر سرطانی (خوش خیم) سینه است که در بسیاری از زنان شایع است. برخی از این ترشحات به دلیل شیردهی رخ می دهد و در برخی موارد میتواند عامل های دیگری سبب ترشحات از نوک سینه شود. درست مانند هر نوع  بیماری سینه، شما باید هر گونه مشکل و ترشح نوک سینه را فوراً به پزشک خود گزارش دهید. به این ترتیب، اگر علت آن وجود اختلالی خطرناک بود به موقع تشخیص داده می شود و می توانید درمان را به موقع شروع کنید.

ترشحات نوک پستان

ترشحات نوک سینه

ترشحات از نوک سینه می تواند برای بسیاری از زنان نگران کننده باشد. اما در صورتی که این ترشحات زمانی اتفاق ‌افتد که نوک پستان و سینه را فشرده میکنید، خطرناک نیست و اگر تنها ترشحات آبکی و غیر خونی باشد خطر ابتلا به سرطان بسیار کم است.

در صورتی که توده سینه دارید که با ترشحاتی همراه است توصیه می شود به بهترین متخصص پستان مراجعه کنید تا درمان های لازم را دریافت کنید.

علت ترشحات سینه

👈 به خاطر داشته باشید که زنان شیرده ممکن است توده ای در زیر هاله همراه باترشح داشته باشند. این ممکن است به دلیل ورم پستان به دلیل شیردهی باشد که با عفونت پر از چرک (آبسه) ظاهر می شود که امری طبیعی است.

👈 ترشح نوک سینه در دوران شیردهی گالاکتوره است که یک ترشح شیری رنگ از هر دو نوک پستان است و زمانی رخ می دهد که فرد شیر نمی دهد

👈 ترشحات شیری رنگ سینه معمولاً به دلیل افزایش هورمون پرولاکتین است که شیر تولید می کند. لازم به ذکر است که این ترشحات ممکن است در صورت استفاده زیاد از داروهای آرام بخش و مواد مخدر یا به دلیل سطوح بالای استروژن باشد.

ترشحات نوک سینه که به دلیل شرایط غیرسرطانی سینه ایجاد می شود را می توان با تمیز نگه داشتن نوک پستان و موارد دیگر درمان کرد. ترشح از نوک پستان که به دلیل عفونت است ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشد.

انواع ترشحات نوک سینه

ترشحات سینه ممکن است ناشی از مشکلات مختلف در سیستم تناسل زنانه و یا بیماری‌های مختلف از جمله عفونت ها، التهابات پستان و.. باشند.

انواع ترشحات سینه عموما شامل موارد زیر می‌شود:

• شفاف و آبکی: بیشتر ترشحات سینه به این دسته تعلق دارند. این ترشحات ممکن است ناشی از سیکل شیردهی و یا تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی باشند.
  • سفید و خمیری: این نوع ترشحات می تواند نشانه‌ی عفونت پستان یا سرطان سینه باشد؛ بنابراین توصیه میشود به متخصص مراجعه نمایید.
  • زردرنگ و چسبنده: ترشحات زرد رنگ و چسبیده ممکن است ناشی از التهابات پستان باشد.
  • خونریزی شدید: ترشحات خونی عموما خطرناک هستند و میتواند نشانه ای از سرطان باشند.
  • ترشحات بدبو: ترشحات بدبو عموماناشی از عفونت باکتریایی و یا التهاب می باشد.

توجه داشته باشید که بیشتر ترشحات سینه ناشی از عوامل بی‌ضرر هستند و نیازی به بررسی و درمان ندارند، اما اگر ترشحات شما شامل خون، رنگ و بوی بد، ترشخاتسفت هستند یا علائم دیگری همچون درد و تورم در سینه دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علت ترشحات سینه

ترشحات سینه با یا بدون فشار در سینه ممکن است به دلایل مختلفی از جمله سرماخوردگی، آلرژی، التهاب واژینال، آسم، برونشیت و یا عفونت رگ‌های خونی پایینی رخ دهد. برخی دیگر ار علل این ترشحات شامل موارد زیر می شود:

اکتازی مجرای پستانی

با نزدیک شدن زنان به دوران یائسگی تقریباً در سنین 45 تا 55 سالگی، مجاری شیر در زیر نوک پستان گشاد می شود این روند طبیعی اتساع غده پستانی اکتازی نامیده می شود.

اکتازی یک نوع اختلال غیر سرطانی سینه است که در برخی موارد ممکن است باعث انسداد مجاری شود. در این مواقع ممکن است مایعی در نوک سینه جمع شود و به بافت های مجاور نشت کند. این منجر به عفونت، التهاب مزمن، یا عفونت پر از چرک معروف به آبسه می شود. اگر عفونتی به نام ماستیت پری داکتال وجود داشته باشد، می تواند منجر به تشکیل بافت اسکار شود. این باعث سبب افتادگی نوک سینه می شود. این عفونت همچنین می تواند باعث درد سینه و ترشح غلیظ و چسبنده از نوک پستان شود.

پاپیلوم داخل مجاری

پاپیلوم داخل مجاری یک رشد کوچک زگیل مانند است که در مجاری شیر نزدیک نوک پستان بیرون زده می شود. پاپیلوم داخل مجاری باعث ترشحات خونی یا چسبناک سینه می شود. هرگونه برآمدگی یا کبودی جزئی در نزدیکی نوک پستان نیز می تواند باعث خونریزی پاپیلوما شود. اگر ترشح آزاردهنده شود، می توان مجرا را با جراحی خارج کرد که عموما می توان این جراحی را بدون تغییر ظاهر قفسه سینه انجام داد.

پاپیلوم منفرد اغلب زنانی را که نزدیک به یائسگی هستند، تحت تاثیر قرار می دهد. اما پاپیلوم های متعدد داخل مجاری در زنان جوان نیز شایع است.

پاپیلوم داخل مجاری معمولاً در هر دو سینه وجود دارند و عامل ترشحات نوک سینه با توده هستند. خوشبختانه هر گونه پاپیلوم مرتبط با توده با جراحی می تواند برداشته شود.

ترشح از نوک پستان چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص برای تشخیص علت و درمان باید بفهمد که ترشحات از یک یا چند مجرا می‌آیند. ترشح از مجاری متعدد تقریبا همیشه خوش خیم و به دلیل تغییراتی مانند اکتازی است.  ترشح از یک مجرا عموما خطرناک تر است اما اگر در ماموگرافی چیزی غیر طبیعی مشاهده نشد، ممکن است نیازی به جراحی نداشته باشید.

ترشحات نوک پستان می تواند رنگ ها و بافت های مختلفی داشته باشد. متصص ممکن است نمونه ای از ترشحات را برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی برای تأیید درستی تشخیص بگیرد.

همانطور که بیش از این هم گفته شد ترشحات نوک پستان ممکن است ناشی از عفونت، شیردهی، افزایش هورمون پرولاکتین، مصرف زیاد قرص های آرامش بخش و مواد مخدر، و یا بروز تورم و بیماری های متعدد در نواحی پستان باشد. در هر صورت، اگر شما در نوک پستان خود ترشحی لختی و یا آبکی مشاهده می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برای تشخیص ترشحات از سینه، پزشک با بررسی تاریخچه پزشکی شما، انجام معاینه فیزیکی از پستان و در صورت لزوم، تجویز آزمایش خون و آزمایش شیر، علت ایجاد ترشحات پستان را مشخص می کند. به عنوان مثال، اگر علت ایجاد این ترشحات شیردهی ناشی از افزایش هورمون پرولاکتین باشد، یک تست خون به منظور اندازه‌گیری سطح پرولاکتین ممکن است لازم باشد.

درمان ترشح نوک پستان

ترشحات نوک پستان از خوش خیم تا بدخیم می تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد. درمان بستگی به علت زمینه ای دارد. در اینجا مروری بر درمان‌های احتمالی ترشح نوک پستان بر اساس دلایل مختلف آورده شده است:

1. ترشحات فیزیولوژیکی (طبیعی):
    مشاهده: در بسیاری از موارد، به خصوص اگر ترشحات دوطرفه باشد و با تحریک نوک پستان رخ دهد، نیازی به درمان نیست. نظارت منظم توصیه می شود.
    اجتناب از تحریک: اجتناب از تحریک نوک پستان، از جمله چک کردن یا فشردن بیش از حد، می تواند به کاهش ترشح کمک کند.
  2. عفونت (ماستیت یا آبسه):
    آنتی بیوتیک ها: اگر ترشحات ناشی از عفونت باشد، معمولاً آنتی بیوتیک تجویز می شود.
    درناژ: برای آبسه ها، ممکن است تخلیه مورد نیاز باشد، چه از طریق آسپیراسیون سوزنی یا درناژ جراحی.
    کمپرس گرم: استفاده از کمپرس گرم می تواند به کاهش درد و بهبودی کمک کند.
  3. عدم تعادل هورمونی (پرولاکتینوما یا سایر اختلالات غدد درون ریز):
    داروها: برای موارد مربوط به سطوح بالای پرولاکتین (مانند پرولاکتینوما)، داروهایی مانند بروموکریپتین یا کابرگولین می توانند به کاهش سطح پرولاکتین و رفع ترشح کمک کنند.
    جراحی: در موارد نادر، ممکن است برای برداشتن پرولاکتینوما به جراحی نیاز باشد.
  4. مجرای اکتازی:
    کمپرس گرم: برای کاهش علائم.
    آنتی بیوتیک ها: در صورت وجود عفونت.
    برداشتن با جراحی: در موارد مداوم، مجاری آسیب دیده ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.
  5. پاپیلوم داخل مجاری:
    برداشتن جراحی: پاپیلوم داخل مجاری که یک تومور خوش خیم است، اغلب با جراحی برای جلوگیری از ترشح و اطمینان از سرطانی نبودن آن برداشته می شود.
  6. تغییرات فیبروکیستیک:
    سوتین های طبی: برای کاهش درد سینه.
    NSAIDs: مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن می‌توانند به مدیریت درد و ناراحتی کمک کنند.
    کاهش کافئین: برخی از زنان متوجه می شوند که کاهش مصرف کافئین می تواند علائم را کاهش دهد.
  7. سرطان سینه:
    جراحی: بسته به نوع و مرحله سرطان، جراحی ممکن است شامل لامپکتومی یا ماستکتومی باشد.
    پرتو درمانی: اغلب پس از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده استفاده می شود.
    شیمی درمانی: برای درمان سرطان گسترش یافته یا کوچک کردن تومورها قبل از جراحی.
    درمان هورمونی: برای سرطان هایی که گیرنده هورمونی مثبت هستند.
    درمان هدفمند: برای انواع خاصی از سرطان پستان مانند سرطان پستان HER2 مثبت.
  8. داروها:
    بررسی داروها: برخی داروها می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ترشح از نوک پستان شوند. بررسی و تنظیم این داروها با کمک یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند مشکل را حل کند.

نتیجه گیری

ترشحات نوک پستان می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که هر کدام به درمان های متفاوتی نیاز دارند. شناسایی علت زمینه ای برای مدیریت و درمان این عارضه موثر بسیار مهم است. نظارت منظم و مشاوره با بهترین جراح پستان در اهواز برای اطمینان از رسیدگی سریع به هر شرایط جدی ضروری است. با پیروی از برنامه های درمانی مناسب و اقدامات پیشگیرانه، می توان ترشح از نوک پستان را به طور موثر مدیریت کرد.

سوالات متداول در مورد ترشح از نوک پستان

آیا هورمون ها می توانند باعث ترشح از نوک پستان شوند؟
افزایش سطح پرولاکتین باعث تولید شیر در سینه ها می شود که منجر به ترشح از نوک سینه می شود. این به عنوان یک بخش طبیعی از بارداری و شیردهی رخ می دهد. شرایط پزشکی که باعث افزایش سطح پرولاکتین می شود می تواند منجر به ترشح شیری از نوک پستان شود. در برخی موارد، پرولاکتین بالا به دلیل تغییرات در سایر هورمون ها مانند استروژن و هورمون تیروئید ایجاد می شود.

چه چیزی باعث نشت سینه ها در دوران غیر از بارداری می شود؟
چندین بیماری می تواند باعث تولید شیر در زمانی که شما باردار نیستید یا شیر می دهید. اینها شامل کم کاری تیروئید (سطح پایین هورمون تیروئید)، تومورهای هیپوفیز و بیماری کبد یا کلیه است. برخی از داروها نیز می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث تولید شیر شوند.

چرا هنگام فشار دادن ترشحات واضحی از سینه من وجود دارد؟
ترشحات نوک سینه که فقط با فشردن ایجاد می شود معمولا طبیعی است. با این حال، اگر ترشحات فقط از یک پستان می آید، اگر بدون تحریک ادامه پیدا می کند، اگر متوجه توده ای شدید، یا اگر ترشحات خونی یا کاهی رنگ شد، باید به پزشک مراجعه کنید.

چرا قبل از پریود ترشح از نوک پستان دارم؟
ترشحات نوک سینه می تواند به عنوان بخشی از تغییرات فیبروکیستیک سینه که قبل از قاعدگی در برخی افراد اتفاق می افتد، رخ دهد. در این صورت ترشحات احتمالاً دوطرفه و تیره رنگ بوده و سینه‌ها حساس و توده‌دار می‌شوند.

چرا از یک نوک پستان ترشح می کنم؟
ترشح فقط از یک نوک پستان احتمالاً به دلیل فرآیندی است که فقط در آن سینه رخ می دهد. علل احتمالی عبارتند از عفونت سینه، انسداد مجرا یا نوعی رشد خوش خیم به نام پاپیلوم داخل مجاری. به ندرت، ترشح فقط از یک نوک پستان می تواند نشانه سرطان سینه باشد. ترشح یک طرفه از نوک پستان باید توسط پزشک متخصص ارزیابی شود.