سرطان سینه بدخیم و نحوه تشخیص آن

سرطان سینه بدخیم یکی از رایج ترین بیماری های سرطان در زنان و در برخی مردان است. این بیماری به دلیل تشخیص دیرهنگام و درمان ناموفق، می‌تواند منجر به بروز پیامدهای غیرقابل جبران شود. علائم سرطان پستان بدخیم ممکن است شامل یک توده داخل بافت سینه، تغییرات در شکل یا اندازه سینه ها، و ترشح از نوک پستان باشد.

بسیاری از عوامل خطر، مانند سابقه خانوادگی از سرطان سینه، تغییرات هورمونی، سن، مصرف الکل و سیگار، قابل کنترل هستند و با رعایت سبک زندگی سالم و تست‌های مرتبط، خطر بروز بیماری قابل کاهش است. درمان سرطان سینه ممکن است به شکل جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی  و هورمون درمانی انجام شود و بهتر است با پزشک  در مورد روش درمان مناسب صحبت کنید.

سرطان سینه بد خیم چیست؟

سرطان سینه بدخیم یا سرطان پستان بدخیم یک بیماری است که در اثر رشد نامنظم و خارج از کنترل سلول‌های پستان به وجود می‌آید. این بیماری می‌تواند در تمامی بخش‌های پستان، از جمله بافت‌های صاف و بافت‌های غده‌ای به وجود آید. سرطان سینه بدخیم می‌تواند باعث بروز زخم‌ها، جوش‌ها، گردش خون نامنظم و در نهایت مرگ باشد. درمان سرطان پستان بدخیم، به عواملی مانند مرحله‌ی بیماری، اندازه و موقعیت تومور و… بستگی دارد. برای پیشگیری از سرطان سینه بدخیم، معاینه منظم پزشکی، اصلاح سبک زندگی و اصول تغذیه سالم، می‌تواند کمک کننده باشد.

علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه بد خیم

فیزیکی و سپس سایر آزمایش‌های تصویری، به تشخیص سرطان پستان بدخیم می پردازند.

علائم سرطان پستان بدخیم ممکن است شامل توده در بافت سینه، تغییر در اندازه و شکل سینه، استخراج مایعات از پستان، تغییرات در پوست سینه، احساس درد یا بی‌حسی در سینه، تحریک لوزالمعده و تغییر رنگ و ظاهر پستان باشد، همچنین ممکن است لنفاوی های زیر بغل بزرگ شوند. با این حال، نباید فرض کرد که هرگاه این علائم وجود داشته باشد، به این معناست که حتماً فرد سرطان پستان دارد. برای تشخیص سرطان پستان، نیاز به آزمایشات پزشکی دقیق تر دارید که در کنار بررسی های فیزیکی و تاریخچه پزشکی، توسط پزشک شما انجام میشود. بهترین راه پیشگیری از سرطان پستان، انجام برسیهای منظم سینه با بیمارستان مختص به این منظور و پیگیری مرتب در خصوص سلامت سینه‌های خودتان است.

به طور کلی علائم سرطان سینه بدخیم ممکن است به صورت دائمی یا موقت ظاهر شوند و شامل موارد زیر می شود:

• یک توده یا خالی در سینه
  • تغییر در شکل یا اندازه سینه
  • تغییر در رنگ و بافت پوست سینه
  • دردهای سینه

البته لازم به ذکر است که درد سینه همواره به دلیل وجود سرطان سینه نیست دردهای سینه میتواند ناشی از شرایط دیگر برای مثال : دوران پریود، دوران بارداری , عفونت و شرایط فیزیولوژیک باشد.

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، بهتر است  سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشکان معمولا ابتدا با استفاده از معاینه

سرطان سینه بد خیم به چه دلیلی ایجاد می شود؟

به طور دقیق علت بروز سرطان پستان بدخیم مشخص نیست. اما برخی از عوامل خطر زیر می‌توانند ابتلا به سرطان سینه بدخیم را افزایش دهند:

• عوامل ژنتیکی: افرادی که در سابقه خانوادگی خود این بیماری را داشته اند در خطر بالاتری برای بروز این بیماری هستند.
  • سن: خطر بروز این بیماری در سنین بالای 50 سال بیشتر است.
  • چاقی: افراد چاق بیشتر در خطر بروز سرطان پستان بدخیم هستند.
  • مصرف الکل: مصرف بیش از حد الکل نیز با افزایش خطر بروز بیماری همراه است.

توصیه می‌شود اگر علائمی را تجربه می‌کنید یا در معرض عوامل خطر هستید، با پزشک متخصص مشاوره و اقدامات لازم را برای جلوگیری و درمان سرطان سینه بدخیم انجام دهید.

سرطان سینه بدخیم چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص سرطان سینه بدخیم می‌تواند از روش‌های مختلفی از جمله زیر صورت گیرد:

آزمایشات تشخیصی کیست و سرطان سینه

معاینه فیزیکی:

در این روش، پزشک با معاینه سینه و بررسی هرگونه تغییر در شکل، اندازه و بافت آن ، سعی در تشخیص سرطان سینه بدخیم دارد.

ماموگرافی:

این روش یک نوع تصویر برداری با استفاده از پرتو X است که با استفاده از این روش میتوان با سنجش اندازه و شکل لکه‌ها یا توده‌هایی که در سینه موجود است، برای تشخیص سرطان سینه بدخیم مورد استفاده قرار گیرد.

سونوگرافی:

در این روش از امواج صوتی برای تشخیص سرطان سینه بدخیم در توده‌های پستانی و توده‌هایی که در ماموگرافی دیده نشده‌اند، استفاده می شود.

بیوپسی:

این روش معمولا بعد از ماموگرافی یا سونوگرافی به منظور تایید تشخیص سرطان سینه بدخیم استفاده می‌شود. در این روش نمونه‌ای از بافت توده برداشته شده و برای تشخیص هسته‌های غیرعادی و نشانگر‌های دیگر بررسی می‌شود.

در بعضی از موارد، پزشک ممکن است از ترکیب چندین روش برای تشخیص سرطان پستان بدخیم استفاده کند. در هر صورت، اگر شما در معرض عوامل خطر قرار دارید و یا به هر دلیلی نگران بروز سرطان پستان بدخیم هستید، بهترین راه‌ حل برای اطمینان از سلامتی سینه‌های خود، مراجعه به پزشک و انجام تست‌های لازم می‌باشد.

فرق توده خوش خیم و بدخیم چیست؟

توده‌های خوش‌خیم پستان عموماً غیرسرطانی هستند و بیشتر از بافت‌های طبیعی تشکیل شده‌اند. آن‌ها معمولاً نرم و قابل جابجایی هستند و بیشتر به دستگاه لمسی احساس نمی‌شوند. به طور کلی، این توده‌ها خطر سرطانی ندارند.

توده‌های بدخیم پستان اغلب ناشی از سلول‌های سرطانی هستند که با تغییرات ژنتیکی از بافت‌های طبیعی پستان نشأت گرفته‌اند. آن‌ها ممکن است سفت، غیرقابل جابجایی و یا دیگر تغییراتی که می‌توانند در تصویربرداری و معاینه حس شوند، داشته باشند. این توده‌ها معمولاً نیاز به درمان فوری دارند و خطرات سرطانی را دارند.

سرطان سینه بدخیم چگونه درمان می شود؟!

درمان سرطان سینه به دلیل جایگاه و اندازه توده، نوع بافت سلولی و… برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما در کل درمان سرطان سینه به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:

1. درمان محلی ( برای رسیدن به کنترل بیماری در محل خود توده و بافت سینه )
  2. درمان سیستمیک ( برای رسیدن به کنترل بیماری در سطح بدن)
انواع روش های درمان سرطان سینه

همچنین درمان سرطان سینه بدخیم ممکن است شامل یکی یا چندین روش زیر باشد:

جراحی: منظور از عمل جراحی ، برداشتن توده سرطانی از سینه است.

پرتودرمانی: در این روش از پرتو هایی استفاده می شود که به سلول های سرطانی بازتابیده شوند. این روش عمدتاً برای کاهش احتمال بازگشت بیماری پس از عمل جراحی و یا در مراحل پیشرفته سرطان سینه استفاده می شود.

شیمی درمانی: در این روش از داروهایی استفاده می شود که سلول‌های سرطانی را در سراسر بدن هدف قرار می دهد و  کاهش فعالیت آن‌ها از جمله امتداد به دیگر بافتها، پیشگیری از بازگشت بیماری و در برخی موارد درمان نهایی به کار می‌رود.

هورمون درمانی: این درمان شامل مصرف داروهایی است که لایه بافتی درون سینه را هدف قرار می‌دهند و مانع رشد سلول های سرطانی می شود.

در کل سرطان سینه بدخیم به دلیل داشتن روش‌های گوناگون درمانی، در صورت تشخیص و درمان در مراحل اولیه، می تواند بهبود یابد. بسیاری از افراد برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه تلاش می‌کنند؛ به همین دلیل، معاینه‌های پزشکی دوره‌ای و برنامه‌های ایمنی پیشگیرانه نزد بهترین متخصص سینه برای کنترل بیماری بسیار حائز اهمیت هستند.

آیا کیست خوش خیم تبدیل به بدخیم می شود؟

کیست‌های خوش‌خیم پستان در اکثر موارد به عنوان توده‌های غیرسرطانی شناخته می‌شوند و بسیار نادر است که تبدیل به سرطان بدخیم پستان بشوند. اگرچه این اتفاق بسیار نادر است، اما در برخی موارد، به خصوص اگر یک کیست خوش‌خیم بسیار بزرگ شود یا تغییرات غیرمعمولی در آن رخ دهد، احتمال تبدیل به سرطان بدخیم پستان افزایش می‌یابد.

تشخیص بدخیم یا خوش خیمی توده چگونه است؟

تشخیص بدخیم یا خوش‌خیمی توده پستان از طریق مجموعه‌ای از روش‌های تشخیصی شامل انجام ماموگرافی و سونوگرافی برای بررسی وضعیت توده و تفکیک بین توده‌های خوش‌خیم و بدخیم است. سپس، بیوپسی انجام می‌شود تا نمونه‌ای از بافت توده برای بررسی تحت میکروسکوپی به آزمایشگاه ارسال شود. در نهایت، پاتولوژیست تحلیل نمونه بافت را انجام می‌دهد تا نوع توده و ویژگی‌های سلولی آن را تشخیص دهد و بین خوش‌خیم یا بدخیم بودن آن تمییز بدهد.