فرورفتگی نوک سینه به چه علت رخ می دهد؟

فرورفتگی نوک سینه ها یکی از شایع ترین عارضه هایی که ممکن است برای بانوان و آقایان زیادی رخ دهد، عارضه فرورفتگی نوک سینه ها است. در برخی موارد شدت این عارضه به قدری زیاد است که ناحیه نوک سینه قابل مشاهده نیست. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید تا از علت بروز اختلال فرورفتگی نوک سینه ها، نحوه تشخیص و درمان فرو رفتگی سینه ها اطلاعات لازم را کسب نمایید.

این اختلال به علت بروز موارد مختلفی رخ می دهد که از جمله مهمترین و شایعترین این دلایل می توان به  کوتاه بودن مجاری شیری، اضافه وزن، یائسگی، مشکلات مادرزادی، پهن بودن عضلات نوک سینه و سرطان سینه اشاره کرد. در مواردی که شدت این عارضه کم باشد، متخصص بدون نیاز به جراحی می تواند جهت درمان این اختلال اقدام کند.

فرورفتگی نوک سینه به چه علت بروز پیدا می کند؟

همان طور که در مطالب فوق اشاره نمودیم، بسیاری از زنان و مردان در سنین مختلف ممکن است عارضه فرورفتگی سینه را تجربه کنند. در این عارضه، ناحیه نوک سینه با درجات مختلف به سمت داخل کشیده می شود.

از مهم ترین عامل بروز این اختلال می توان به  کوتاه بودن مجاری شیری اشاره کرد. به طور کلی، مجاری شیری در صورتی که به اندازه سایر بافت های سینه رشد نکرده باشد، سبب می شود تا فرد به اختلال فرورفتگی نوک سینه مبتلا شود.

علت فرورفتگی نوک سینه

این مشکل در اغلب موارد برای زنان پس از پایان دوران بارداری رخ می دهد. از دیگر مواردی که سبب بروز فرورفتگی نوک سینه می شود می توان بزرگ و پهن بودن عضلات نوک سینه، اضافه وزن و چاقی بیش از حد را نام برد.

توجه داشته باشید، آن دسته از افرادی که به شکل مادرزادی به این اختلال مبتلاهستند، در مواردی این احتمال وجود دارد که این سینه این افراد، به علت ترشحات نوک سینه، نواحی نظیر هاله و پیرامون نوک سینه را تحریک و موجب بروز درد در ناحیه سینه ها شود.

متاسفانه بروز این عارضه می تواند زیبایی و تناسب اندام فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. در نظر داشته باشید که در مواردی ممکن است فرورفتگی نوک سینه نشان دهنده وجود سرطان باشد.

همچنین لازم است بدانید که بروز عفونت و بیماری های عفونی می تواند زمینه ساز فرورفتگی نوک پستان ها باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم نحوه تشخیص فرورفتگی نوک سینه را برای شما عزیزان شرح دهیم پس تا اخر این مقاله با ما همراه باشید.

فرورفتگی نوک سینه را چگونه تشخیص دهیم؟

اولین نکته ای که در درمان و یا تشخیص فرورفتگی نوک پستان باید به آن توجه داشته باشید؛ فهمیدن علت بروز این عارضه است. جهت تشخیص این بیماری لازم است در ابتدا به یک متخصص مراجعه کنید تا در اولین فرصت آزمایشات و عکسبرداری هایی را انجام دهید. این نکته را در نظر داشته باشید، در صورتی که فرورفتگی نوک پستان با ترشح و درد همراه باشد، این نشانه ها می تواند زنگ خطری برای بروز سرطان پستان باشد.

بیشتر بدانید: سرطان سینه خوش خیم

از مهم ترین و رایج ترین روش های تشخیص فرورفتگی نوک پستان می توان به موارد زیر اشاره کرد که این موار عبارتند از:

• ماموگرافی
  • سونوگرافی سینه
  • ام آر آی سینه
  • بیوپسی سوزنی

نحوه درمان فرورفتگی نوک پستان

جهت درمان فرورفتگی نوک سینه، روش های زیادی وجود دارد که این روش ها عبارتند از:

• در اغلب موارد متخصص جهت درمان این اختلال، داروی آنتی بیوتیک را تجویز می کند. در صورتی که پستان های شما دچار آبسه شده باشند، پزشک با انتخاب روش جراحی، برای درمان این اختلال اقدام می کند.
  • در نظر داشته باشید که یکی از مهم ترین فاکتورها برای درمان این اختلال، آگاهی از میزان پیشرفت سرطان است.
  •   در مواردی برای درمان فرورفتگی نوک پستان، پزشک از سایر روش های درمانی از قبیل: هورمون درمانی، شیمی درمانی یا پرتو درمانی استفاده می کند و در موارد دیگری هم ممکن است بهترین جراح پروتز سینه در اهواز از روش جراحی برای  برداشتن توده یا سینه با نوک پستان آسیب دیده استفاده کند.
  • در مواردی که این فرورفتگی ها سبب از بین بردن زیبایی و اعتماد به نفس شما شده است، به هیچ عنوان نگران نباشید زیرا که با انجام عمل جراحی پستان می توان این زیبایی و اعتماد به نفس از دست رفته را بازگرداند.

مراقبت های لازم پس از درمان فرورفتگی سینه

توجه داشته باشید که پس از جراحی سینه، داشتن علائمی نظیر درد، ورم و کبودی در سینه‌ها بسیار طبیعی است زیرا که تمامی این علائم و نشانه ها با گذر زمان به خودی خود برطرف می شوند.

• جهت تسریع بهبودی این علائم توصیه می کنیم که از داروهای مسکن و همچنین کمپرس سرد و گرم استفاده نمایید.
  • به مدت 3 الی 5 روز از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و در این رژیم غذایی مصرف نمک را کاهش دهید.
  •  استفاده از سبزی و میوه ها را جایگزین نمک کنید.
  • در مواردی پس از عمل، ممکن است نوک ناحیه سینه به شکل غیر طبیعی ورم کند که توصیه می کنیم جهت بهبودی این تورم ها از پمادهای ترمیمی استفاده کنید.