فیبروآدنوم پستان چیست؟

فیبروآدنوم پستان چیست؟ فیبروآدنوم ها، توده هایی به شکل جامد و غیر سرطانی هستند که در اغلب موارد بین زنان سنین بین پانزده الی سی و پنج سال بروز پیدا می کند. لازم است این نکته را ذکر نماییم که فیبروآدنوم در برخی موارد ممکن است به شکل  نرم، سخت و یا لغزنده برای بیمار ظاهر شوند. این توده در اغلب موارد بدون درد است و هنگام معاینه همانند تیله ای زیر پوست به حرکت در می آید.

این دسته از فیبروم های دارای انواع و اندازه های متفاوتی هستند که سایز آنها در برخی موارد به طور خودکار تغییر پیدا می کند. لازم است این نکته را ذکر نماییم که فیبروآدنوم یکیی از شایع ترین اختلالاتی است که در زنان زیادی ممکن است بروز پیدا کند. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید تا از علائم و نحوه تشخیص این بیماری به صورت کامل آگاه شوید.

فیبروآدنوم پستان

فیبروآدنوم با چه علائم و نشانه هایی همراه است؟

همان طور که در مطالب فوق اشاره نمودیم، فیبروآدنوم، توده ای به شکل جامد است که معمولا با نشانه های زیر همراه است که این نشانه ها عبارتند از:

• فیبروآدنوم به گردی شکل هستند که به راحتی قابل لمس می باشند.
  • این توده ها در زمان معاینه، به راحتی در زیر پوست حرکت می کنند.
  • فیبروآدنوم در برخی موارد حالتی سخت و یا لزج دارند.
  • در موارد اندکی هم این توده ها ممکن است با درد همراه باشند.
  • در برخی موارد مشاهده شده است که فیبروآدنوم در هر دو پستان ها ممکن است بروز پیدا کند.

دقت داشته باشید در صورتی که به هر یک از علائم فیبروآدنوم ها مبتلا شدید در اولین فرصت باید به یک متخصص مراجعه نمایید.

بیشتر بدانید: فیبروکیستیک خوش خیم

از جمله شایع ترین علائم بیماری فیبروآدنوم می توان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد عبارتند از:

• شناسایی یک توده مشکوک در ناحیه سینه
  • تغییر ظاهر سینه
  • لمس توده فیبروآدنوم

فیبروآدنوم به چه علت بروز پیدا می کند؟

لازم است این نکته را ذکر نماییم که با توجه به تحقیقات انجام شده، تاکنون هیچ دلیل مشخصی برای علت بروز فیبروآدنوم مشخص نشده است اما با این حال این بیماری ممکن است ارتباط مستقیمی با هورمون های جنسی زنانه نیز داشته باشد.

فیبروآدنوم، به طور معمول در سال هایی که زنان قصد بارداری دارند به مراتب بیشتر بروز پیدا می کند. پس از اینکه بانوان دوران یائسگی را طی کردند، هورمون استروژن کاهش می یابد که این موضوع به خودی خود سبب کاهش اندازه فیبروآدنوم می شود.

علت فیبروآدنوم پستان

بیشتر بخوانید: بهترین جراح پستان

انواع فیبروآدنوم های سینه

همان طور که در ابتدای این مقاله ذکر نمودیم، بیماری فیبروآدنوم دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

• فیبرو آدنوم معمولی: این نوع از توده های فیبروآدنوم، از بافت خود توده تشکیل شده اند که به طور معمول ثابت و بدون تغییر شکل هستند.
  • فیبروآدنوم کمپلکس: در مواردی که فیبروآدنوم علاوه بر بافت فیبروم، ضایعه دیگری را در خود جای داده باشد، به آن فیبروآدنوم کمپلکس می گویند. در اغلب موارد این دسته از توده ها به جراحی نیاز پیدا می کنند.
  • فیبروآدنوم جاینت: این نوع از فیبروآدنوم ها بسیار بزرگتر از سایر توده ها هستند که در اغلب موارد بیش از 5 سانتی متر می باشند.

لازم است این نکته را ذکر نماییم که تومورهای خوش خیم و حتی تومورهای بدخیم، در مواردی که سطح هورمون ها شروع به بالا رفتن در بدن می کنند، رشد به سزایی دارند. آن دسته از بانوانی که قصد بارداری دارند، این افراد بهتر است برای خارج کردن فیبروآدنوم اقدام نمایند.

بیشتر بدانید: آنکوپلاستی

بیماری فیبروآدنوم را چگونه تشخیص دهیم؟

اولین مرحله برای تشخیص این بیماری، معاینه فیزیکی پستان در کلینیک و یا مطب است. از دیگر روش ها می توان به انجام آزمایش های تصویر برداری اشاره کرد.

از جمله روش های تشخیص این بیماری می توان موارد زیر را نام برد که این موارد عبارتند از:

• ماموگرافی تشخیصی
  • سونوگرافی پستان
  • آسپیراسیون با سوزن ظریف
  • Core needle biopsy
بیماری فیبروآدنوم

نحوه پیشگیری از بیماری فیبروآدنوم

با رعایت نکات زیر تا حد زیادی می توانید از بروز بیماری فیبروآدنوم پیشگیری کنید.

این نکات عبارتند از:

• مصرف نوشیدنی های الکلی را کاملا قطع کنید.
  • معاینه کردن سینه ها را آموزش ببینید و در خانه این کار را انجام دهید.
  • به طور مرتب چکاپ های لازم را انجام دهید.
  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.
  • ورزش کردن را فراموش نکنید.
  • وزن و تناسب اندام خود را حفظ کنید.