متاستاز سرطان سینه | علائم، تشخیص و درمان

متاستاز سرطان سینه یک نوع بیماری است که به معنای پخش سرطان از سینه به دیگر نواحی بدن است. در این مطلب، قصد داریم راجع به این بیماری، علائم هشدار دهنده، تشخیص و انواع روش‌های درمانی آن صحبت کنیم.

متاستاز سرطان سینه

متاستاز سرطان سینه چیست؟

متاستاز سرطان سینه به معنای پخش و گسترش سرطان سینه به بخش‌ها و نواحی دیگر بدن است. زمانی که سرطان سینه به بافت‌ها و اعضا خارج از سینه انتشار پیدا می‌کند، به عنوان متاستاز سرطان سینه یا سرطان سینه پیش رونده شناخته می‌شود.

چه مناطقی از بدن تحت تاثیر متاستاز سرطان سینه قرار می‌گیرند؟

مناطقی از بدن که تحت تاثیر متاستاز سرطان سینه قرار می‌گیرند، به این شرح هستند:

استخوان‌ها: سرطان سینه می‌تواند در استخوان‌ها، به ویژه در استخوان‌های زانو، لگن و آرنج پخش شود. متاستاز شدن سرطان سینه به استخوان‌ها، ممکن است علائم زیر را به همراه داشته باشد:

• درد استخوانی: ممکن است درد مداوم یا متناوب در نواحی که سرطان به آن‌ها پخش شده است، وجود داشته باشد. شدت درد ممکن است در زمان استراحت بیشتر شود و در زمان حرکت کاهش یابد.
  • شکستگی استخوان: پخش سرطان سینه به استخوان‌ها می‌تواند باعث کاهش قدرت استحکام استخوان شده و شکستگی‌های غیرمنتظره در استخوان‌ها را ایجاد کند. این شکستگی حتی ممکن است با فشار کم یا ضربه سبک نیز ایجاد گردد.
  • ضعف عملکرد استخوانی: پخش سرطان سینه به استخوان‌ها می‌تواند منجر به کاهش قدرت استخوان‌ها و ضعف عملکرد آن‌ها شود. این موضوع می‌تواند موجب مشکلات حرکتی و تعادل گردد.
  • تغییرات در آزمایشات خونی: پخش سرطان سینه به استخوان‌ها ممکن است باعث تغییراتی در آزمایشات خونی مانند سطح کلسیم، فسفات و … شود.

کبد: پخش سرطان سینه به کبد ممکن است باعث گسترش و تشکیل توده‌های سرطانی در این عضو شود.

ریه‌ها: متاستاز سرطان سینه به ریه‌ها می‌تواند منجر به گسترش سرطان و تشکیل توده‌های سرطانی در ریه‌ها شود.

مغز: در برخی موارد، متاستاز سرطان سینه به مغز ممکن است منجر به گسترش سرطان و تشکیل توده‌های سرطانی در این عضو شود.

لنفوسیت‌ها: سرطان سینه ممکن است در بخش‌هایی از سیستم لنفاوی متاستاز شود.

علائم متاستاز سرطان سینه چیست؟

در این بخش، به بیان و بررسی علائم متاستاز سرطان سینه می‌پردازیم. اگر علائم زیر را در خود یا اطرافیان مشاهده کردید، حتما با پزشک خود مشورت نمایید. این علائم به شرح زیر هستند:

• درد استخوان: تجربه درد و احساس ناراحتی در نواحی که دچار متاستاز سرطان سینه مانند استخوان‌ها یکی از علائم مد نظر است.
  • سر درد: سردرد به تنهایی نمی‌تواند به عنوان نشانه‌ای اصلی برای متاستاز سرطان سینه در نظر گرفته شود. اگر سرطان سینه به مغز متاستاز شود، ممکن است سردرد و علائم دیگر مرتبط با مغز مانند سرگیجه، تغییرات در حافظه و تمرکز، شدت بیشتری پیدا کنند. در صورتی که همراه با سر درد علائم دیگری مانند تغییرات شدید در عملکرد عصبی مواجه هستید، توصیه می‌کنیم به پزشک خود مراجعه کرده و با او در مورد وضعیت خود صحبت کنید.
  • تغییرات در وزن: کاهش ناخواسته و غیرمنتظره وزن بدن
  • تنگی نفس: احساس تنگی نفس و سختی در تنفس
  • ضعف و خستگی: افزایش خستگی و کاهش توانایی و ضعف جسمانی.
  • یرقان و زردی پوست یا چشم
  • کاهش و از دست دادن اشتها
  • داشتن حالت تهوع
  • داشتن دوبینی
  • داشتن ورم شکم یا بزرگ شدن شکم.
  • وجود تغییرات و اختلال در عملکرد مغز

اگر هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید یا نگرانی درباره متاستاز سرطان سینه دارید، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا تشخیص و درمان مناسب برای شما صورت بگیرد.

نکته: باید در نظر داشت که این علائم ممکن است به دلیل عوامل دیگری هم رخ داده باشند. به همین علت، بهتر است به پزشک متخصص خود مراجعه کنید تا او تمام علائم و نشانه‌ها را بررسی و ارزیابی نماید.

متاستاز سرطان سینه

تشخیص متاستاز سرطان سینه

پزشک برای تشخیص متاستاز سرطان سینه، از یکسری روش‌های تشخیصی استفاده می‌کند. پزشک برای ارزیابی و تشخیص متاستاز سرطان سینه از ترکیبی از روش‌های تصویربرداری و آزمایش‌ها استفاده می‌کند، از جمله آزمایش خون، نمونه‌برداری، سونوگرافی، ام آر آی (MRI)، سی‌تی‌اسکن، پت‌اسکن و سایر روش‌ها

این اطلاعات برای پزشک بسیار حیاتی هستند تا بتواند برنامه درمانی شخصی و مناسب برای هر بیمار تدوین کند، از جمله  مواردی که ممکن است در برنامه درمانی قرار بگیرند، اقدامات جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و… هستند. پزشک پس از بررسی آزمایش‌ها و تصویربرداری، توصیه‌های دقیق‌ برای درمان شما ارائه می‌نماید.

روش‌های درمان متاستاز سرطان سینه

بعد از تشخیص سرطان متاستاتیک سینه، پزشک متخصص با توجه به وضعیت شما و موارد دیگر، درمان را آغاز می‌کند. برای در مان این بیماری می‌توانید به بهترین دکتر سرطان سینه در اهواز مراجعه کنید. روش‌هایی که برای درمان سرطان متاستاتیک سینه استفاده می‌شود، شامل موارد زیر هستند:

• جراحی: در بعضی موارد، ممکن است پزشکان جراحی را توصیه ‌کنند، این کار زمانی صورت می‌گیرد که  سرطان به دیگر نقاط بدن گسترش یافته باشد. انجام جراحی به منظور جلوگیری از شکستن استخوان‌ها یا انسداد سلول‌های سرطانی کبد انجام می‌گیرد.
  • شیمی درمانی: هدف شیمی درمانی در سرطان، از بین بردن یا آسیب رساندن به سلول‌های سرطانی است.
  • رادیوتراپی: رادیوتراپی زمانی تجویز می‌گردد که شما احساس درد کنید یا پزشک بخواهد سرطان را در یک بخش خاصی از بدن کنترل نماید.
  • هورمون درمانی: از هورمون درمانی برای کند کردن یا پایین آوردن گسترش سرطان متاستاتیک گیرنده هورمون مثبت استفاده می‌گردد. داروهایی که پزشک برای هورمون درمانی تجویز می‌کند شامل تاموکسفین، آروماسین، لتروزول و فاسلدوکس هستند.
  • درمان هدفمند: درمان هدفمند یک روش درمانی است که به طور خاص بر روی ویژگی‌های خاص سلول‌های سرطانی تمرکز می‌کند و از این طریق، سلول‌های سرطانی را مورد درمان قرار می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

متاستاز سرطان سینه به معنای گسترش سرطان از سینه به دیگر مناطق بدن است.متاستاز سرطان سینه هنگامی رخ دهد که سلول‌های سرطانی از سینه به دیگر اعضای بدن بیمار، از جمله استخوان‌ها، ریه‌ها، کبد و… گسترش پیدا می‌کند و دیگر نواحی را نیز درگیر می‌کند. این بیماری علائم به خصوصی دارد که در متن مقاله به آن‌ها اشاره شده است. بهتر است مقاله را بخوانید تا راجع به این بیماری، علائم، تشخیص و روش‌های درمان آگاهی مناسبی به دست آورید.