کیست سینه و انواع آن

کیست سینه در زنان بسیار شایع است. احتمال ابتلا به کیست پستان در هر سنی وجو دارد ولی عموما بازه سنی 35 تا 50 ساله بیشتر امار ابتلا به این بیماری پستان را دارد. همچنین در زنانی که درمان جایگزینی هورمون مصرف می کنند، ابتلا به آن شایع تر است. لازم به ذکر است که این بیماری در در مردان نیز دیده می شود، اما ابتلا به آن در مردان بسیار نادر تر از زنان است.

کیست سینه چیست؟

کیست‌های سینه شبیه به کیسه‌های گرد یا بیضی شکل پر از مایع هستند که شبیه تاول‌ها در سینه ایجاد می‌شوند که معمولاً خوش خیم وغیر سرطانی هستند. در بیشتر موارد، کیست های پستان نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه بزرگ، دردناک یا ناراحت کننده باشند.

علت ایجاد کیست در سینه

کیست‌های سینه زمانی ایجاد می‌شوند که مایع درون  غدد شیر سینه‌ها جمع شود. دلایل دقیق این که چرا این اتفاق می افتد مشخص نیست. کیست ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از چرخه قاعدگی ماهانه زنان ایجاد شود.

علائم کیست سینه

کیست سینه در مواقعی فقط در یک سینه و در مواقعی در هر دوسینه ایجاد می شود.  اگر کیست پستان دارید، ممکن است با معاینه پستان موارد زیر را احساس کنید:

• یک توده صاف و به راحتی قابل جابجایی در زیر پوست
  • درد یا حساسیت سینه در ناحیه توده سینه
علائم کیست سینه

در صورت مشاهده هرگونه تغییر جدید یا غیرعادی سینه، لطفاً بدون تأخیر با بهترین متخصص پستان صحبت کنید؛ چرا که اکثر تغییرات پستان ناشی از سرطان نیستند، اما برخی از توده ها ممکن است کیست نباشند و نیاز به بررسی بیشتر دارند.

علائم کیست سینه شامل موارد زیر می شود:

• درد در پستان‌ها
  • التهاب پستان
  • بروز تغییراتی در بافت هر دو پستان
  • تغییرات ماهیانه‌ی پستان‌ها
  • تغییر رنگ پستان
  •  وجود ترشحات پستانی
  • وجود درد در زیر بغل‌ها

انواع کیست سینه

کیست سینه از لحاظ ابعاد دارای دو نوع مختلف می باشد:

میکروکیست ها

اکثر کیست ها کوچک هستند و فقط چند میلی متر قطر دارند. میکروکیست ها خیلی کوچک هستند به طوری که قابل احساس نیستند و هیچ علامتی ایجاد نمی کنند، اما ممکن است در طول آزمایش های تصویربرداری مانند ماموگرافی یا سونوگرافی دیده شوند.

ماکروکیست ها

اگر مایع به تجمع خود ادامه دهد، کیست‌های سینه بزرگ ایجاد می شوند که می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود. کیست های بزرگ می توانند به قطر حدود 2.5 تا 5 سانتی متر رشد کنند. اگر کیست باعث درد شود، توصیه می شود برای کاهش علائم، آن را تخلیه کنید.

همچنین کیست های سینه از لحاظ ماده داخلی دارای دو وع مختلف می باشند:

کیست سینه ساده

اگر توده پر از مایع باشد به آن کیست پستان ساده می گویند. کیست های ساده معمولاً باعث نگرانی نیستند.

کیست سینه پیچیده

.  اگر توده جامد باشد یا دارای ترکیبی از اجزای جامد و مایع باشد به نام کیست سینه پیچیده می گویند. پزشک ممکن است برای اطمینان از سرطانی نبودن توده، بیوپسی را توصیه کند.

تشخیص کیست سینه

تشخیص کیست پستان معمولاً شامل معاینه پستان، آزمایش‌های تصویربرداری (مانند سونوگرافی پستان یا ماموگرافی) و احتمالاً بیوپسی پستان است.

• معاینه پستان  پزشک شما توده سینه را به صورت فیزیکی معاینه می کند و پستان را برای سایر ناهنجاری ها بررسی می کند. با این حال، کیست های پستان را نمی توان به طور قابل اعتماد تنها با معاینه فیزیکی تشخیص داد. ممکن است به آزمایش دیگری مانند آزمایش تصویربرداری یا بیوپسی برای تأیید تشخیص نیاز داشته باشید.
  • ماموگرافی  کیست های سینه اغلب در طول ماموگرافی های معمول برای غربالگری سرطان سینه یافت می شوند. در ماموگرافی، گاهی اوقات می توان آنها را به صورت یک توده گرد صاف در بافت سینه مشاهده کرد.
  • سونوگرافی این آزمایش تصویربرداری به پزشک شما کمک می کند تا ببیند آیا توده جامد است یا پر از مایع است. اگر توده پر از مایع باشد، معمولا نشان دهنده کیست سینه است
  • بیوپسی پستان  از آنجایی که توده های توپر می توانند نشان دهنده سرطان سینه باشند، پزشک ممکن است انجام بیوپسی مانند آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNA) را توصیه کند. در طی یک بیوپسی پستان، یک سوزن نازک و توخالی متصل به سرنگ به توده سینه وارد می شود تا مایع و بافت را خارج کند. این روش اغلب با سونوگرافی برای هدایت دقیق قرار دادن سوزن انجام می شود. در این روش از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه ای که سوزن وارد می شود استفاده شود. نمونه ای از مایع برای تایید تشخیص به پاتولوژیست ارسال شود.

گزینه های درمانی کیست سینه

برای کیست های سینه ساده که بدون علامت هستند، پس از تایید تشخیص با سونوگرافی، نیازی به درمان نیست.

اگر سونوگرافی نشان داد که کیست از نوع کیست پستان پیچیده است، ممکن است نیاز به بیوپسی برای رد احتمال سرطان باشد. با این حال، برخی از پزشکان ممکن است توصیه کنند که کیست از نزدیک با سونوگرافی کنترل شود، به خصوص اگر اجزای جامد کوچک باشند.

اگر کیست سینه بزرگ باشد یا باعث ناراحتی شود، می توان از آسپیراسیون با سوزن ظریف برای برداشتن مایع از کیست برای کاهش علائم استفاده کرد.

لازم به ذکر است که کیست‌های پستان که تخلیه می‌شوند می‌توانند برگردند یا کیست‌های جدیدی در بافت مجاور ایجاد شوند، که  در این صورت امکان تخلیه مجدد کیست وجود دارد.

گاهی اوقات، جراحی برای برداشتن کیست سینه معمولاً فقط برای کیست‌هایی که به بازگشت و ایجاد علائم ادامه می‌دهند، یا کیست‌هایی که ویژگی‌های نگران‌کننده‌ای را در آزمایش‌های تصویربرداری یا پاتولوژی نشان می‌دهند، توصیه می شود.

کیست سینه و سرطان

به طور کلی، کیست ها معمولا سرطانی نیستند، به طوری که عموما کیست های پستان ساده  منجر به سرطان سینه نمی شوند. اما در موارد بسیار نادر، کیست‌ها ممکن است دارای سرطانی باشند که در داخل یا نزدیک به آن‌ها رشد می‌کند، که معمولاً می‌تواند با سونوگرافی یا بیوپسی پیدا شود.

داشتن کیست های ساده خطر ابتلا به سرطان پستان را در آینده افزایش نمی دهد. با این حال، بسته به آنچه در بیوپسی یافت می شود، احتمال کمی وجود دارد که کیست های پیچیده ممکن است حاوی سرطان باشند یا خطر ابتلا به سرطان پستان را بعدا افزایش دهند.

افرادی که دچار کیست های پستان زیادی می شوند ممکن است توده های پستان را بررسی نکنند. در صورت ایجاد سرطان سینه، این امر می تواند منجر به تشخیص تاخیری شود. حتی اگر قبلاً کیست پستان برای شما تشخیص داده شده بود، لطفاً اگر متوجه یک توده جدید پستان، تغییرات در پوست پستان روی کیست یا سایر تغییرات غیرعادی پستان شدید، حتی اگر فکر می کنید ممکن است کیست ساده باشد، به پزشک خود مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید=> تفاوت کیست و سرطان سینه